ke kosmicky dlouhodobě plánované krizi kolem výměny mládeže
Švandymistrovský úřad má stejnou povahu jako například povolání hasiče. Dokud se nic neděje, není nad to! Hasič sedí na strážnici, luští křížovky a pije kafe a jedním okem sleduje hodiny, kdy bude padla. Jsou-li v obci všichni svorni, je před poutí a je dobrá úroda, tak švandymistr pouze rovná spisy, probírá staré úspěšně vyřešené situace a je hrdý na své poslání. Však běda! Náhle se ozve hasičská trumpeta se svým zlověstným akordem a vše je jinak, a v několika vteřinách nejde o kafe a část vozu na dvě, nýbrž o život. A k švandymistrovi dojde zpráva o vádě mezi rychtářem a konšelstvem, a je po pohodě i po hrdosti, protože nejen obec, ale i role a pověst jsou v sázce, případně i někde úplně jinde. Jednou prý v jednom českém městečku požádal v takové situaci švandymistr o přeřazení na jiný úsek, a souhlasil dokonce i s přeřazením na právní oddělení, kde měli podstav. Když se řekne „právní oddělení“ tak to celkem nezní špatně. Je však potřeba vzít v úvahu, že to tehdy byl kat a jeho pacholci.
Ano, nastala váda. Přísně a přesně vzato, váda není porucha, nýbrž normální a základní stav. Není k ní potřeba zlé vůle, nýbrž, paradoxně, může nastat a nastává v důsledku dobré vůle. Obě strany sporu projevují dobrou vůli a nasazují úsilí k nápravě nějakého neladu, což je ušlechtilé, důstojné a spravedlivé. Brněnský myslitel František Vymazal to vyjadřuje slovy: „Tragédie (a to nejen antická) je založena na tom, že spravedlivá věc je na obou stranách.“ V polycentričnosti a naprosté neeuklidovské zakřivenosti tohoto světa je však ono Dobro, o které všem zúčastněným jde, vnímáno a viděno z každého pozorovacího stanoviska jinak. Co se z jednoho stanoviska jeví být jako upřímný zájem o věc a její zdar se z jiného hlediska jeví jako něčí osobní zaujatost, spojená s kdejakými pochybnými motivy, a malér je v tom, že z druhé strany se to jeví právě tak. K tomu není potřeba žádná zlá vůle, to je deskriptivní geometrie našeho života a myšlení. Každý plán i každé konání má nespočet aspektů, ze kterých je můžeme hodnotit a vážit. Je to ale tak, že co bude z jednoho aspektu dobré, z jiného bude škodlivé a nesmyslné. Taková sádra na zlomené noze. Kvůli té kosti a jejímu srůstání by měla být co nejpevnější a fixovat nohu co nejdéle, z hlediska svalstva a kůže pod tou sádrou by měla jít co nejdříve dolů. To je lidský úděl. Jak už jsem několikrát připomenul, diskuse začíná tam, kde se přepokládá, že to ten druhý z nějakého mně neviditelného a neznámého aspektu myslí dobře. To je poučení i pro obě strany, myslící to dobře – měly by předpokládat a najisto počítat s tím, že jejich dobrý úmysl nebude rozeznán! Z toho by pak vyplývala snaha své jednání a jeho východiska osvětlit a představit a nemít nikomu za zlé, že se mu to nezdá a nelíbí. My, ať chceme nebo nechceme, stojíme každý jinde a vidíme věci z jiného úhlu, a jinakost obrazu, který vidíme, může být neuvěřitelně propastná.
V nadpise jsem zmínil „kosmickou načasovanost“ této vády. Ano, jeden zajímavý koncept jsoucna vychází z toho, že ona Nejvyšší autorita, Rozum či Prozřetelnost, která tento svět z výšky či zdálky vskrytu. nenápadně řídí, je v podstatě Šprýmař. A já si dovedu představit tuto jeho samomluvu: Jste sympatický spolek. Dost machrujete, jak vám jde o přátelství, službu nad vlastní zájmy a dobro, takže já si vás teď tak trochu proklepnu. Teď mezi vás hodím takové malé, malilinké jablíčko sváru, a uvidíme, jakou budete zpívat!
Vážení přátelé, kdybyste se toho vůbec nechytli a žádný svár by nenastal, to by bylo nudné a tuctové. To by bylo možno vykládat i tak, že o nic nejde a je vám všechno putna. Taková situace musí být před dobrým koncem náležitě dramaticky rozehrána! To, co zatím znesvářené stany předvádějí, to je ještě slabé! Jen houšť a větší kapky! Představte si, jak by vám to napsal Sofokles, Shakespeare nebo Moliére! To musí mít formát! Obviňte se navzájem z těch nejhorších zločinů! Vyjádřete navzájem údiv nad tím, že vás Země nosí! Připište si navzájem na konto všechny poruchy, včetně zemětřesení v Bosně! Právě tak je to náležitě efektní a jak se patří teatrální!
A pak jednou jednu nebo obě strany píchne v boku, a přijde jim parte jejich o deset let mladšího kamaráda, teta dostane covida, a ony si uvědomí, že o nic nejde, a že to přeťáply. A jedna nebo druhá strana (ta bude v tomto smyslu ta lepší) přijde s takovou: „Jak jste to vlastně myslel(i)? Třeba by se to dalo nějak zkombinovat…“A ta druhá si připomene zapomenuté rytířské ctnosti a nespustí vítězný ryk a poslední bitvu, ale opáčí nějak takto: „No…. taky jsem o tom přemýšlel, tak třeba …“
Švandymistrovský úřad není lehký. Tedy, když není váda, je to brnkačka a Havaj. Ale ona ta váda nastala, polnice vydala svůj zlověstný akord, obec je v nebezpečí!
A toto je můj švandymistrovský statement č. 1 k tomu.
Dáno v Brně, 19. ledna 2021, 6 Švat 5781 6. Djumada l-Akhira 1442
MUStr. ThMgr. Milan Klapetek
řádně zřízený švandymistr districtu RI 2240